• Kan ik bij SVRZ mijn bloed laten prikken?

    Mensen van buiten SVRZ kunnen hun bloed laten prikken in Zeeuws-Vlaanderen in de volgende locaties:

    • Woensdagmorgen: bij SVRZ De Molenhof in Zaamslag in gemeenschapscentrum ‘het Stropievat’ in Zaamslag
    • Dinsdagmorgen: bij woonzorgcentrum Máxima in paviljoen 3.

    In de locaties van SVRZ in de regio’s Walcheren en Oosterschelde zijn geen prikposten waar mensen van buitenaf terecht kunnen.

     

  • Hoe verloopt de intake voor nieuwe cliënten?

    Tijdelijk of permanent verhuizen naar een locatie van SVRZ is ingrijpend en zorgt voor veel vragen. De maatschappelijk werkenden van SVRZ houden daarom voor de opname een telefonisch of persoonlijk  intakegesprek met de nieuwe cliënt en zijn of haar familie. Dit gesprek is bedoeld om vragen te kunnen stellen maar ook om informatie te verstrekken over onder andere:

    • De afdeling en de kamer waar de cliënt komt te wonen.
    • De datum van opname en het ontvangstgesprek met de persoonlijk begeleider.
    • Medische zaken zoals bijvoorbeeld het zorgzwaartepakket, het zorgplan, de behandeld specialist ouderengeneeskunde, de behandelaars en het opvragen van het huisartsendossier.
    • De aanvullende diensten van SVRZ zoals de wasverzorging en schoonmaak.
    • Machtigingen die nodig zijn als de cliënt zelf niet meer kan beslissen.

    De maatschappelijk werkende vult op basis van dit gesprek een intakeformulier in dat opgenomen wordt in het zorgplan van de nieuwe cliënt.

     

  • Hoe kan ik SVRZ ZorgService bellen van uit het buitenland?

    U kunt SVRZ ZorgService vanuit het buitenland bereiken door te bellen naar 0031 – 88 887 1077. U kunt ook mailen naar zorglijn@svrz.nl.

  • Heeft SVRZ nog verzorgingshuizen?

    De termen verzorgingshuis, verzorgingstehuis en bejaardenoord worden niet meer gebruikt in Nederland en dus ook niet bij SVRZ.  Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen, indien nodig met thuiszorg, is het uitgangspunt. Veel ouderen wonen tegenwoordig in een woonzorgcentrum. In deze centra zijn voorzieningen als thuiszorg, alarmering en dagbesteding dicht in de buurt. Als zelfstandig wonen thuis of in een woonzorgcentrum niet meer lukt is het verpleeghuis of zorgcentrum de volgende stap.

    Bij SVRZ noemen we de traditionele verpleeghuizen ‘centra voor zorg en revalidatie’. Hier kunnen cliënten tijdelijk verblijven na bijvoorbeeld een ziekenhuisopname. De meeste cliënten wonen hier en ontvangen langdurige zorg vanuit de wet langdurige zorg (Wlz). De voormalige verzorgingshuizen zijn bij SVRZ omgebouwd tot zorgcentra. In deze centra bieden we geen revalidatie maar wel langdurige zorg.

    Kijk hier voor het volledige zorgaanbod van SVRZ. Voor vragen kunt u op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur bellen met de Zorglijn van SVRZ. Onze medewerkers helpen u graag verder. 0900 – 78 79 777.

  • Welke diensten biedt SVRZ aan?

    Wij bieden een totaalpakket van zorgdiensten waarbij wonen, welzijn en zorg op elkaar afgestemd zijn. Wij bieden zorg bij dementie, somatiek, Korsakov en de laatste levensfase in verschillende vormen van zorgdiensten. Bekijk al onze zorgdiensten of neem contact met ons op via 0900 – 78 7 9 777 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur).

  • Ik heb een klacht of compliment.

    Jouw klachten en complimenten horen wij graag. Op ZorgkaartNederland kan je (anoniem) je mening geven over jouw ervaringen met de zorg in een SVRZ-locatie. Ook kan je terecht bij onafhankelijke klachtenfunctionarissen. Lees meer informatie over het geven van complimenten of doorgeven van klachten.

  • Kom ik in aanmerking voor een vergoeding voor mantelzorg?

    Als uw naaste nog zelfstandig woont kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding. Kijk in de polis van uw zorgverzekering voor de voorwaarden.

  • Wat houdt de Wet zorg en dwang in?

    De Wet zorg en dwang is er op gericht om onvrijwillige zorg te voorkomen. Het uitgangspunt van de wet is ‘Nee, tenzij’. Dat betekent dat vrijheidsbeperking of onvrijwillige zorg in principe niet mag worden toegepast, tenzij er sprake is van ernstig nadeel voor de cliënt of de omgeving. Dit kan thuis, in het ziekenhuis of in de Wet langdurige zorg met of zonder behandeling zijn.

    Lees hier meer over deze wet. 

  • Wordt de behandeling van een pedicure vergoed?

    Verblijft u bij SVRZ en heeft u een indicatie voor langdurige zorg inclusief behandeling (Wlz)?

    • De verzorging van uw voeten hoort bij uw persoonlijke verzorging. Wij zorgen ervoor dat dit structureel wordt gedaan door een verzorgende of pedicure. Dit brengen wij niet bij u in rekening.
    • De geneeskundige behandeling van bijvoorbeeld een diabetesvoet valt onder medische voetverzorging. Hier schakelen wij een gespecialiseerde pedicure voor in. De kosten hiervoor brengen wij niet bij u in rekening
    • Vindt u het prettig om uw voeten cosmetisch te laten verzorgen door een pedicure? Dat kan natuurlijk ook maar dan brengen wij dat bij u in rekening. U kunt hiervoor ook uw eigen vertrouwde pedicure inschakelen.

    Verblijft u bij SVRZ en heeft u een indicatie voor langdurige zorg zonder behandeling (Wlz)?

    • De verzorging van uw voeten hoort bij uw persoonlijke verzorging. Wij zorgen ervoor dat dit structureel wordt gedaan door een verzorgende of pedicure. Dit brengen wij niet bij u in rekening.
    • De geneeskundige behandeling van bijvoorbeeld een diabetesvoet valt onder medische voetverzorging. Hier schakelen wij een gespecialiseerde pedicure voor in. De kosten hiervoor brengen wij in rekening bij uw eigen zorgverzekeraar. In uw polis staat welke zorg wordt vergoed en hoe dit wordt geregeld. U kunt hiervoor ook uw eigen vertrouwde pedicure inschakelen.
    • Vindt u het prettig om uw voeten cosmetisch te laten verzorgen door een pedicure? Dat kan natuurlijk ook maar dan brengen wij dat bij u in rekening. U kunt hiervoor ook uw eigen vertrouwde pedicure inschakelen.

    Verblijft u bij SVRZ op een geriatrische revalidatieafdeling met een indicatie (GR) of eerstelijnsverblijf (ELV)?

    • De verzorging van uw voeten hoort bij uw persoonlijke verzorging. Wij zorgen ervoor dat dit structureel wordt gedaan door een verzorgende of pedicure. Dit brengen wij niet bij u in rekening.
    • De geneeskundige behandeling van bijvoorbeeld een diabetesvoet valt onder medische voetverzorging. Hier schakelen wij een gespecialiseerde pedicure voor in. De kosten hiervoor brengen wij in rekening bij uw eigen zorgverzekeraar. In uw polis staat welke zorg wordt vergoed en hoe dit wordt geregeld. U kunt hiervoor ook uw eigen vertrouwde pedicure inschakelen.
    • Vindt u het prettig om uw voeten cosmetisch te laten verzorgen door een pedicure? Dat kan natuurlijk ook maar dan brengen wij dat bij u in rekening. U kunt hiervoor ook uw eigen vertrouwde pedicure inschakelen.
  • Kan ik mijn gegevens digitaal inzien?

    Ja, dat kan met het cliëntportaal van SVRZ.  U kunt uw zorgdossier op ieder moment van de dag in te zien. Op een computer, laptop of tablet kunt u via het cliëntportaal onder andere uw persoonlijke gegevens inzien, maar ook de zorgplannen uit uw zorgdossier. U kunt ervoor kiezen om ook familieleden of anderen inzage te geven in (delen van) uw  dossier. U wordt persoonlijk uitgenodigd om deel te nemen.

    Verblijft u bij SVRZ voor geriatrische revalidatie (GR)?  Dan heeft u geen toegang tot het cliëntportaal. Vraag uw contactpersoon op de afdeling hoe u inzicht kunt krijgen in uw gegevens.

    Kijk hier voor meer informatie

  • Kan ik een rondleiding krijgen?

    Heeft u een geldige indicatie en staat u op de wachtlijst voor een locatie van SVRZ? Dan bent U van harte welkom om de sfeer te komen proeven. U kunt hiervoor contact opnemen met de medewerkers van de Zorglijn vaan SVRZ. Zij brengen u in contact met de betreffende maatschappelijk werker. T 0900 – 78 79 777.

    Er wordt gewerkt aan digitale rondleidingen in alle locaties zodat u een indruk krijgt van onze locaties. Voor een aantal locaties zijn deze video’s al beschikbaar. Als er voor de locatie van uw keuze nog geen video beschikbaar is kunnen onze medewerkers u een digitale rondleiding geven door de kamer en eventueel ook de locatie. Zij doen dit bijvoorbeeld door het maken van een filmpje of via beeldbellen met u. Op deze manier kunnen zij uitleg geven over de locatie en krijgt u een beeld van de nieuwe woonomgeving van de cliënt. Het is een kleine moeite dus vraagt u gerust naar de mogelijkheden.

     

  • Kan ik tijdens mijn vakantie in Zeeland thuiszorg van SVRZ krijgen?

    SVRZ levert thuiszorg aan kwetsbare ouderen in woonzorgcentra en de bijbehorende woonservicezones in Zeeland. Als u op bezoek of vakantie bent in zo’n woonzorgcentrum waar  SVRZ ZorgThuis levert, bekijken we in overleg met u wat uw wensen en de mogelijkheden zijn. Bel voor meer informatie naar 0900 – 78 79 777. Vakantiegangers die in een hotel of op een camping in Zeeland verblijven kunnen wij helaas vrijwel nooit thuiszorg aanbieden, omdat deze vaak niet binnen onze woonservicezones liggen. Andere thuiszorgorganisaties in Zeeland bieden daar wel zorg aan toeristen. Wij verwijzen vakantiegangers dan naar hen door.

  • Wie behartigt de belangen van de cliënt(en)?

    De algemene belangen van alle cliënten worden behartigd door de cliëntenraad.
    Voor de individuele cliënt zijn verschillende vormen van vertegenwoordiging mogelijk.

  • Kunnen cliënten bij SVRZ naar de tandarts of mondhygiënist?

    Ja, wij vinden tandheelkundige zorg en mondhygiëne erg belangrijk. Lees er meer over op deze pagina van onze website.

  • Mag ik mijn persoonlijk zorgplan inzien?

    Ja, dat mag. Het zorgplan is onderdeel van uw cliëntdossier. In dit plan staan alle doelen en acties waarmee we u ondersteunen. We houden rekening met wat u nodig heeft en uw specifieke wensen. Denk bijvoorbeeld aan de wens om wekelijks deel te nemen aan activiteiten. Of de ondersteuning die u krijgt bij uw persoonlijke verzorging. Vanaf de eerste dag is er voor u een standaard zorgplan. Binnen zes weken na opname wordt dit met u geëvalueerd en omgezet in uw persoonlijke zorgplan. Daarin staat wat het doel van uw behandeling en verzorging is en waar uw dagbesteding uit bestaat. Ook staat in dit plan welke zorgverleners en behandelaars u ondersteunen. U kunt uw zorgplan via het cliëntportaal inzien of het samen met uw persoonlijk begeleider op de computer bekijken. U kunt uw zorgplan via het cliëntportaal inzien of het samen met uw persoonlijk begeleider of contactverzorgende op de computer bekijken.

    Kijk hier voor meer informatie over het recht op inzage

  • Ik moet naar het ziekenhuis voor onderzoek. Wie regelt het vervoer?

    Heeft u recht op zittend ziekenvervoer? Download het formulier op de site van uw zorgverzekeraar of vraag het telefonisch aan. Zorgverzekeraars sluiten contracten af met vervoerders. Vraag daarom bij uw zorgverzekeraar na welke vervoerder u kunt benaderen. Wij vragen u om zelf te zorgen voor de begeleiding als dat nodig is. Wanneer dit niet lukt kunt u met uw persoonlijk begeleider of contactverzorgende kijken of er een vrijwilliger beschikbaar is.

  • Wat is het verschil tussen een cliëntdossier en zorgplan?

    Cliëntdossier

    In uw elektronische dossier staat uw zorgplan en ook uw agenda met daarin alle afspraken die voor u gemaakt zijn. U kunt uw cliëntdossier online inzien door gebruik te maken van het cliëntportaal. Kunt u dit niet zelf? Vraag dan uw persoonlijk begeleider of contactverzorgende dit samen met u door te nemen zodat uw meteen antwoord op uw vragen krijgt. U kunt ook uw eerste contactpersoon of naasten toestemming geven uw dossier in te zien. Cliënten die tijdelijk bij SVRZ verblijven kunnen alleen de agenda, prikbord en basisgegevens inzien via het cliëntportaal. Het zorgplan kunt u samen met de persoonlijk begeleider of contactverzorgende inzien. Het medisch dossier is alleen inzichtelijk samen met een medisch behandelaar.

    Zorgplan

    Het zorgplan is onderdeel van uw cliëntdossier. Zoals dit in de algemene voorwaarden is genoemd. In dit plan staan alle doelen en acties waarmee we u ondersteunen. We houden rekening met wat u nodig heeft en luisteren naar uw specifieke wensen. Denk bijvoorbeeld aan de wens om wekelijks deel te nemen aan activiteiten. Of de ondersteuning die u krijgt bij uw persoonlijke verzorging. Vanaf de eerste dag is er voor u een observatieplan. Binnen zes weken na opname wordt dit met u geëvalueerd. Daarna wordt het observatieplan omgezet in uw persoonlijke zorgplan. Daarin staat wat het doel van uw behandeling en verzorging is en waar uw dagbesteding uit bestaat. Ook staat in dit plan welke zorgverleners u ondersteunen. Minimaal twee keer per jaar bekijken we of het zorgplan nog actueel is. U kunt uw zorgplan via het cliëntportaal inzien of het samen met uw persoonlijk begeleider of contactverzorgende op de computer bekijken. U kunt een computeruitdraai van uw zorgplan opvragen of het samen met uw persoonlijk begeleider op de computer bekijken. SVRZ biedt u ook de mogelijkheid om uw zorgdossier op ieder moment van de dag in te zien. Op een computer, laptop of tablet kunt u via het cliëntportaal onder andere uw persoonlijke gegevens inzien, maar ook de zorgplannen uit uw zorgdossier. U kunt ervoor kiezen on ook uw familieleden of anderen inzage te geven in (delen) van uw dossier. U krijgt een persoonlijke uitnodiging om deel te nemen aan het cliëntportaal.

     

  • Worden er bij SVRZ vrijheidsbeperkende maatregelen gebruikt?

    Met vrijheidsbeperking en medicijnen die het gedrag beïnvloeden zijn wij zeer terughoudend. Als er voor de veiligheid van cliënten hulpmiddelen nodig zijn, dan kiezen wij voor hulpmiddelen die de bewegingsvrijheid zo weinig mogelijk aantasten. Beweging en bewegingsvrijheid realiseren we door gezamenlijke inspanning en het beperken van risico´s. Daarvoor doen wij ook een beroep op de naasten van onze cliënten. Wij gebruiken bij kwetsbare mensen geen fixatiebanden, verpleegdekens en spanlakens. Mochten wij in een zeer uitzonderlijk geval voor een cliënt geen goede oplossing vinden, dan vragen we eerst advies aan ons eigen expertiseteam ‘Onbegrepen gedrag’. Als dat onvoldoende resultaat oplevert schakelen wij externe deskundigen in, zoals het Centrum voor Consultatie en Expertise.

  • Kunt u mij vertellen wat de Wet langdurige zorg (Wlz) inhoudt?

    De Wet langdurige zorg (Wlz) vergoedt zorg voor mensen die 24 uur per dag intensieve zorg en toezicht nodig hebben. SVRZ biedt deze zorg aan mensen met een chronische lichamelijke zorgvraag of mensen met dementie. U heeft hiervoor een indicatie nodig van het CIZ. Bij SVRZ bieden we deze zorg aan mensen met dementie in een groepswoning en voor mensen met lichamelijke beperkingen in een woongroep. In een groepswoning of woongroep wonen zes tot zeven cliënten.

    Zorginstituut Nederland heeft een Wlz-kompas ontwikkeld. In het kompas staat alle informatie over de zorg die valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). Vragen zoals ‘valt een behandeling van de pedicure onder Wlz?’ of ‘Wat mag ik aan schoonmaak verwachten vanuit de Wlz?’ worden in het kompas beantwoord.  Bekijk het Wlz-kompas.  Binnen de wet Wlz is ook geregeld dat een cliënt bij allerlei vragen over uw zorg ondersteund kan worden. Bekijk hier hoe het zorgkantoor in Zeeland inhoud geeft aan deze onafhankelijke cliëntondersteuning.

  • Is euthanasie bespreekbaar bij SVRZ?

    Ja, euthanasie is bespreekbaar bij SVRZ. Wij gaan hier zorgvuldig en respectvol mee om. In deze folder staat hoe we bij SVRZ omgaan met palliatieve zorg, palliatieve sedatie, zorg rondom het levenseinde, euthanasie en weefseldonatie.

  • Hoe kan ik een klacht indienen?

    Uw klachten, maar ook uw complimenten, horen we graag. U kunt hiervoor terecht bij twee onafhankelijke klachtenfunctionarissen.

  • Ik ben tevreden over de zorg bij SVRZ, hoe kan ik dat laten weten?

    Op www.zorgkaartnederland.nl kunt u uw mening geven over uw ervaringen met de zorg in een SVRZ-locatie. Voor SVRZ is het belangrijk om te weten wat u van de zorg vindt. Waar bent u tevreden over en waar zou het beter kunnen? SVRZ is ook benieuwd naar uw ervaring. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

  • Na hoeveel dagen moet de kamer van mijn overleden familielid leeg gehaald worden?

    Langdurige zorg

    Wij vragen de familie van overleden cliënten om binnen zeven dagen na het overlijden de persoonlijke eigendommen van de cliënt op te halen. We realiseren ons dat dit een korte periode is in een tijd van rouw.  Met cliëntbelangenorganisaties zijn afspraken gemaakt over deze termijn, zodat SVRZ haar verantwoordelijkheid voor mensen die op de wachtlijst staan, kan nakomen.

    Geriatrische revalidatie (GR) en eerstelijnsverblijf (Elv)

    De kamers van cliënten met een indicatie voor GR en Elv moeten binnen 24 uur leeggehaald worden. Dit heeft te maken met het kortdurende gebruik van de kamers en een andere financiering.

  • Voor welke zorg kan ik terecht bij SVRZ?

    Bij SVRZ kunt u terecht voor een groot aantal zorgdiensten. U kunt ze hier op de website allemaal bekijken.

  • Wat doet SVRZ om ouderenmishandeling te voorkomen?

    We doen er alles aan om onze cliënten te beschermen tegen ouderenmishandeling. We gaan over dit onderwerp in gesprek met onze medewerkers en geven hun tips en aanwijzingen hoe ze ouderen-mishandeling tijdig kunnen signaleren. Signaleert u zelf een geval van ouderenmishandeling in een van onze locaties? Geef het door aan een zorgmedewerker of bel met de Zorglijn van SVRZ. T 0900 – 78 79 777. Kijk hier voor meer informatie over ouderenmishandeling.

  • Hoe kan ik zorg bij SVRZ aanvragen?

    Op deze pagina van onze website staat het antwoord op deze vraag uitgebreid omschreven.

  • Kan mijn familielid na overlijden opgebaard worden bij SVRZ?

    In sommige locaties van SVRZ is het mogelijk dat een overleden cliënt op de eigen kamer opgebaard wordt. U kunt aan de persoonlijk begeleider of contactverzorgende vragen naar de mogelijkheden van de locatie waar uw familielid verblijft.

Staat uw vraag er niet tussen? Neemt u dan gerust contact met ons op.